Viszonylag ritka a megtörtént eseményeket bemutató játékfilmek esetén az, ha a filmben bemutatott valós karakterek nem hőbörögnek a vászonon látott történet miatt. A Spotlight - Egy nyomozás részletei című mozi esetében azonban pontosan ez a helyzet: a The Boston Globe oknyomozó-tényfeltáró újságírói csapatának, a Spotlight-nak egykori vezetője maximálisan meg van elégedve a filmmel. Walter Robinson reméli, hogy a tavaly bemutatott film felhívja a közvélemény figyelmét az oknyomozó újságírás fontosságára, hiszen a műfaj a digitalizált, azonnali hírfeldolgozásra fókuszáló média világából kihalni látszik.
Változatlanul nagy sikerrel játsszák az amerikai mozik a tavaly november bemutatott Spotlight - Egy nyomozás részletei című, megtörtént események alapján készült filmet. A mozi azt mutatja be, hogy a The Boston Globe nyomozócsapata, a Spotlight, hogyan göngyölítette fel a 2000-es évek elején a gyerekeket molesztáló katolikus papok ügyét Bostonban.
Walter Robinson veterán újságíró és szerkesztő élete közel felét a Globe-nak dolgozva töltötte. Egyik legnagyobb sikereként könyvelhető el az a cikksorozat, amelyben a lap azt mutatta be, hogy hogyan próbálta eltussolni a katolikus egyház a gyerekeket molesztáló papok ügyeit hosszú évtizedeken keresztül. Robinson február 9-én, a Harvardon tartott beszélgetésen kifejtette, hogy szomorú és pesszimista az oknyomozó újságírás jövőjével kapcsolatban, mivel a lapok egyre kevesebb forrást tudnak ilyen ügyekre allokálni, pedig az olvasók imádják az oknyomozó tartalmat. Megdöbbentő példaként hozta fel azt a közelmúltban megtörtént esetet, amikor az általa az ország legjobb lapjaként számontartott Time szerkesztői úgy döntöttek, hogy nem fognak mélyrehatóan foglalkozni a Michigan államban lévő Flint város ügyével, holott óriási balhé kerekedett abból, hogy a főleg színesbőrűek és a társadalom alsóbb rétegeihez tartozók által lakott városban hónapok óta szennyezett víz folyik a csapokból.
A szakma szempontjából bizakodásra adhat okot, hogy a nagyobb napilapok közül még sokan tudják, hogy mennyire fontos ez a műfaj, viszont sok szerkesztő inkább a kiadóra hallgat a tartalmat illetően is és a lapok a minőség helyett inkább a mennyiségre és a gyorsaságra fókuszálnak. Ettől függetlenül tapasztalt rókaként Robinson úgy véli, hogy az újságíróknak és médiumoknak igenis az a feladatuk, hogy riportjaik révén felelősségre vonjanak bizonyos intézményeket vagy közszereplőket. Robinson egyébként nem szereti az oknyomozó újságírás kifejezést (investigative reporting), leginkább csak a jó cikk/rossz felosztásban hisz.
A filmben a Robinsont játszó Michael Keaton és Robinson maga
A film hitelességével kapcsolatban Robinson megjegyezte, hogy az egykori csapat mindegyik tagja egyetért abban, hogy a film pontosan ábrázolja azt, hogy mit tettek és hogyan. Kérdésre válaszolva kifejtette, hogy a forgatókönyvírók persze kénytelenek voltak kicsit felturbózni bizonyos részeket - például a golfozós jelenet valójában telefonon zajlott és több valós személyt is összevontak 1-1 karakterré az írók. Robinson fontosnak tartotta kiemelni azt is, hogy mivel alacsony költségvetésű filmről van szó, így a színészek, köztük Mark Ruffalo és Michael Keaton is jelképes összegért vállalták a szereplést, annyira tetszett nekik a sztori. Ritkaság számba megy, hogy 2016-ban szex és véres erőszak nélkül is sikeressé válhat egy film a kritikusok és a nézők körében egyaránt - tette hozzá a veterán újságíró, aki egyébként maga is katolikus és a botrány kirobbanása után számára is világossá vált, hogy a saját környezetében is számtalan gyerek volt, akit az általa is ismert katolikus papok molesztáltak.
Az eredeti cikksorozat elérhető a Globe oldalán.
A képek forrása: shorensteincenter.org és northeastern.edu.